AIBM Magyar Nemzeti Csoport a felújított Zeneakadémián


Az AIBM Magyar Nemzeti Csoportja 2015. 05. 26-án tartotta közgyűlését a felújított Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, közkeletű nevén a Zeneakadémia vendégeként, a közgyűlés nyilvános volt, így az MKE Zenei Könyvtárosok Szervezetének tagjai is csatlakoztak a teljes körűen felújított, varázslatos épület felfedezésében. A felújítás után idén márciusban költözött vissza régi-új helyére a Zeneakadémia Központi Könyvtára (Liszt Ferenc tér 8.), ahol közgyűlésünket tartottuk.

Az üdvözlések után Gócza Julianna (AIBM Magyar Nemzeti Csoportjának elnöke) szakmai beszámolóját hallhattuk az előző évről, Dr. Mikusi Balázs (titkár) az AIBM (IAML) struktúrájának változásairól beszélt, Sárközi Andreától (kincstárnok) gazdasági tevékenységünkről hallhattunk összefoglalót. Gócza Julianna beszámolójából vázlatosan idéznék, bővebben honlapunkon tájékozódhattok, angol nyelvű jelentésünk a nemzetközi szervezet honlapján és a Fontes artis musicae-ben olvasható:


Nemzetközi kapcsolatok: 2014-ben három fő – Gócza Julianna, Kaizinger Rita és Dr. Mikusi Balázs – képviselte Magyarországot az AIBM éves konferenciáján Antwerpenben. Tevékenységünk és kapcsolatrendszerünk nemzetközi téren is tovább bővült, szervezetünk titkárát, dr. Mikusi Balázst az AIBM Bibliográfiai Bizottsága második ciklusra is megválasztotta alelnöknek, valamint felkérték, hogy vegyen részt a szervezeti struktúra átalakítását felügyelő bizottság munkájában (Ad Hoc Committee on Organizational Structure).

Nemzetközi adatbázisok: az AIBM Magyar Nemzeti Csoport felügyelete és szakmai irányítása alatt tovább folyt a kurrens magyar zenei szakirodalom szemlézése, valamint az adatok bevitele a Répertoire International de la Littérature Musicale (RILM) adatbázisba. 2013 óta ismét aktív tagjai vagyunk a zenei kéziratok nemzetközi bibliográfiáját készítő Répertoire International des Sources Musicales (RISM) projektnek. A rekordok Bárdos Kornél városmonográfiáinak (Eger zenéje 1687–1887, Győr zenéje a 17–18. században és Sopron zenéje a 16–18. században) Vavrinecz Veronika által összeállított műjegyzékei alapján kerülnek az adatbázisba.

Képzés: a Zenei könyvtári ismeretek továbbképzési programunk 3. moduljának indítására is megkaptuk az engedélyt az Akkreditációs Szakbizottságtól. Az első két 30 órás modul a zenei és a könyvtári alapismeretek elsajátíttatását célozza. A Feltárás, tájékoztatás és új technológiák a zenei könyvtárakban modul (60 óra) pedig a zenei dokumentumok formai és tartalmi feltárásával, illetve a szaktájékoztatással foglalkozik. Fontos része a tananyagnak a zenei könyvtárakban használható új technológiák megismertetése, és hangsúlyt kap a nyomtatott és hangzóanyagok digitalizálása is.

Szervezet: 2014-ben 11 intézményi és 7 egyéni tagunk volt, ebből 12-en tagjai a nemzetközi szervezetnek is. Regisztrált önkénteseink száma: 10 fő.  Szervezetünk folyamatosan együttműködik az MKE Zenei Könyvtárosok Szervezetével.

A szakmai tervek ismertetése után Dr. Kocsis Géza igazgató mutatta be a felújított Központi Könyvtárat, melynek szervezeti egységéhez tartoznak külön részként a Liszt Ferenc Kutatókönyvtár, a Hangtár, valamint a Kodály Intézet könyvtára (Kecskemét).

Az ország legnagyobb zenei gyűjteménye közel 500 000 kotta, 70 000 könyv és 100 féle folyóirat választékával rendelkezik, ezen kívül audiovizuális dokumentumok, szakdolgozatok, disszertációk, elektronikus dokumentumok találhatók állományában. Bármely természetes személy használhatja a könyvtárat helyben regisztrációs olvasójeggyel, kölcsönzési lehetőséget az egyetem oktatói, hallgatói és hivatásos zenészek, zenetanárok számára biztosít. Mi, többiek könyvtárközi kölcsönzéssel (ODR) juthatunk a dokumentumokhoz. A térítési díjakról itt tájékozódhattok, szervezeti és működési szabályzatról itt. Az Aleph integrált könyvtári rendszert használják: online katalógus (csatlakoztak nemrég az Alephet is forgalmazó Ex Libris felhasználók nemzetközi csoportjához (IGeLU)

A könyvtár távoli hozzáférést is lehetővé tesz tagjainak adatbázisaihoz, az elektronikus források: itt. Kincsesbánya!!! Néhány szót a műemléképületről: a felújítás feltétele volt, hogy az eredeti 1907-es állapotot tükrözze, így megmaradtak az eredeti bútorok, üvegpadló, polcok, viszont teret adtak a modernizációnak is, így korszerű számítógépek kerültek ide, és a raktározási rendszer is megújult.

 Csanda Mária zenei könyvtáros kedves vezetésével ide is bekukkantottam, aki mutatott egy kincses ládikát is, benne levelekkel, ugyanis Szőllősy András zeneszerző, zenetudós hagyatéka idekerült, és ami elképesztően izgalmas, hogy szerzői jogait kifejezetten a könyvtárra hagyta!!!

Finom büféebéd után Szita Klára vezetésével következett a megújult, akadálymentesített Zeneakadémia épületének felfedezése. 1875-ben alakult meg a Zeneakadémia Liszt Ferenc elnöklése alatt 5 tanárral 38 diákkal, az intézmény igazgatója pedig Erkel Ferenc lett, fennállásának 140. évét ünnepelheti az intézmény. 1907-ben költözött ebbe az épületbe, s a mostani felújítás támogatásának feltétele volt, hogy újra az 1907-es, eredeti állapotába állítsák vissza, persze a 21. század technikai színvonalával kijavítva a hibákat.  A zeneoktatás és a hangversenyélet fellegvára Magyarország első vasbeton vázas középülete 1907-ben épült Korb Flóris és Giergl Kálmán tervei alapján, a szecesszió remekműve régi pompájában ragyog. Csodálatosak a Zsolnay porcelángyár burkolatai, Róth Miksa mozaikjai, színes üvegablakai, Körösfői-Kriesch Aladár freskói. Idegenvezetőnk elmondta, hogy az épület díszítésében Nietzsche A tragédia születése című műve alapján a művészet fejlődésének apollóni és dionüszoszi kettőssége uralkodik.

A főbejárat előcsarnokába lépve a híres szatírfejes, najádokkal díszített szökőkúttal találjuk szembe magunkat (ami már sajnos nem ad vizet, mivel tönkreteszi a mozaikokat).

A Nagyterem Apollón szentélye, a világ egyik legszebb koncertterme, fantasztikus akusztika, kézzel készült székek, az eredetinek megfelelő, Olaszországban újraszőtt drapériák, akácfa padló, körben Apollón attribútumai a hattyúk és lant, babérleveles mennyezet, fel sem tudom sorolni a csodákat.

A koncertorgona lenyűgöző, viszont nincs meg minden része, ezt jelenleg is kutatják, hol vannak a hiányzóak.

A színpad viszonylag kicsi, de itt ülnek a legközelebb a nézők a világon. Itt említeném meg, hogy a diplomakoncertek ingyenesek, érdemes kipróbálni a termet s egyben a növendékek sikerélményét fokozni. Itt említeném meg, már csak az elnevezése miatt is a Zeneakadémia ifjúsági sorozatát: Liszt-kukacok Akadémiája. Visszatérve a csarnokba megcsodáltuk a világi és az egyházi zenét ábrázoló freskókat, megsimogattuk a Zsolnay gömböket, ugyanis ahogy minden gólyának elmondják, a legenda szerint a zene lakik bennük és szerencsét hoznak.

Az emeletre érve a Zarándoklat a Művészet forrásához freskóban merültünk el s találgattuk mi lehet a rajta ábrázolt függöny mögött (a jobb oldalon kitakarva Kossuth Lajos fedezhetjük fel, tilos volt nyilvánosan ábrázolni akkoriban).

Benéztünk a középpáholyba, majd elsétáltunk az Átriumba, ahol a Fischer Annie 100 című kiállítás látható.

A Kistermet nem tudtuk megnézni, mert épp vizsga volt, ami egy zeneoktatási intézményben természetes, a világszínvonalú oktatást jelzi, hogy 1 tanár 1 diákkal foglalkozik, sőt ahogy Marton Éva opera-énekesnő fogalmazta, nála egyenesen 2 tanár foglalkozik 1 diákkal, hiszen hozzá zongorista is kell 🙂

Le vagyok nyűgözve, látogassátok meg, ha tehetitek. Köszönjük szépen a kedves és tartalmas vendéglátást!

További fotók

6 hozzászólás

  1. Gyönyörű a Zeneakadémia kívül és bévül, csodásak a fotók, jó és informatív a cikk!
    Egyszer el kell ide mennem. 🙂

    1. “-Elnézést, hogyan jutok el a Zeneakadémiára? – Kitartással és sok gyakorlással” 🙂

Hozzászólás