Clair de Lune


Claude Achille Debussy (1862-1918) francia impresszionista zeneszerző születésnapja van ma, ezért választottam ezt a művet megvizsgálni feldolgozások tekintetében. 1890-ben komponálta, de a végső simításokat 1905-ben végezte négytételes Suite bergamasque (1890-1905) című zongoraművén, a Bergamói szvit elnevezés nem Bergamo városára, hanem a bergamói eredetű ún. bergamasca táncra utal áttételesen (Paul Verlaine Gáláns ünnepek című kötetének Masques et bergamasques-jára). Prelúdiumból, két tánctételből: Menüett és Passepied, valamint a harmadik, legismertebb és legtöbbet feldolgozott Clair de Lune, azaz Holdfény című tételekből áll. A tétel címét Paul Verlaine azonos című költeményéből kölcsönözte:


Holdfény

Különös táj a lelked: nagy csapat
álarcos vendég jár táncolva benne;
lantot vernek, de köntösük alatt
a bolond szív mintha szomoru lenne.

Dalolnak, s zeng az édes, enyhe moll:
életművészet! Ámor győztes üdve!
De nem hiszik, amit a száj dalol,
s a holdfény beleragyog énekükbe,

a szép s bús holdfény, csöndes zuhatag,
melyben álom száll a madárra halkan,
s vadul felsírnak a szökőkutak,
a nagy karcsú szökőkutak a parkban.
(fordította: Szabó Lőrinc)

Nosztalgikus, édes-bús hangulat árad a zenéből, ringat, lenyűgöz, akárcsak a hold. A rengeteg előadó közül a magyar Érdi Tamás zongoraművész lélekemelő előadását választottam:

A nevekre kattintva meghallgathatjátok hegedűn David Ojsztrahr szenzációs előadásában, vagy zenekarra Leopold Stokowski vezényletével (The Philadelphia Orchestra), egyébként ez a Disney-féle Fantázia egyik törölt jelenete. A Philharmonic Guitar Quartet gitárra, szólógitárra James Edwards-tól, az elektronikus zene kedvelőinek thereminen előadott változata pedig Randy George-tól. Sok filmben felhangzik, nem csodálkozik senki ugye, hogy az Alkonyat (Twilight) című vámpíros filmben is felhasználták vagy épp az Tripla vagy semmi (Ocean’s Eleven) film végén a szökőkutas, jólvégzett munka öröme jelenetben, Krumplirózsa (Frankie and Johnny), Hét év Tibetben (Seven Years in Tibet), Vágy és vezeklés (Atonement), A tűzben edzett férfi (Man On Fire), az 1967-es Bond-filmben a Casino Royale-ban, vagy épp a Játsz/ma (The Game) című filmekben.

Isao Tomita japán elektronikus zeneszerző, előadó Debussy műveit dolgozta fel Moog szintetizátorra az 1974-es Snowflakes Are Dancing című albumán, köztük a Holdfényt is.

A Styx progresszív rockzenekar Crystal Ball című albuma utolsó számának, a Ballerinának intrója is a Holdfény, megihlette a Naria crossover együttest, az Exotika irányzat atyjait Martin Denny zongoristát, kinek Paradise Moods albumán szerepel, Les Baxter zeneszerzőt Moog rock albumán, Seija Simola finn énekesnő Kuutamo címmel énekli, a Jacques Loussier Trio Plays Debussy című albumán is szerepel.

Kotta, kotta, mp3.

2 hozzászólás

Hozzászólás