Magyar női együttesek


A 60-as, 70-es évek lánycsapatai jellegzetesen vokál együttesekbe tömörültek, nézzük meg őket:

Gézengúzok

Az 1962-es „Ki mit tud”-on tűnt fel Koncz Zsuzsa és gimnáziumi osztálytársa Gergely Ági duója, akik a Nagymami előadásáért közönség kedvencként egy-egy asztali lámpát vittek haza a Corvin áruház kínálatából 🙂 Másik ismert számuk a Két gézengúz. Gergely Ági később a Gerilla zenekar énekesnője, majd pályát módosít s tanár lesz. Koncz Zsuzsa több zenekarban is énekel, majd szólópályára lép.

Napraforgó

(fotó: Szigeti Edit/www.szigetiedit.hu)

Az első magyar női beatzenekar a Napraforgó lehetett a 60-as évek végén: Szigeti Edit (gitár, ének), Kováts Dóra (hegedű, ének), Kovács Éva (gitár), Sütő Judit (cselló), 1971-ben folk-beat kategóriában nyertek a salgótarjáni amatőrfesztiválon, majd Szigeti Edit kiválásával fel is oszlottak. Utódzenekaruk a Vadmacskák.

Beatrice

A Beatrice története 1969-ben indult, amikor néhány lány beategyüttest akart alapítani. A lányzenekart Csuka Mónika vezette, az egyetlen tag, akinek hangszere volt (egy elektromos gitár). Az első felállás: Csuka Mónika (ének, gitár), Mózes Kati (billentyű), Hamar Krisztina (akkordgitár),  Sebes Ildi (basszusgitár) és Csuka Mary (dobok). A lánycsapat az akkor befutott Rangers együttes segítségét kérte az elinduláshoz. Novai Gábor természetesen segítségükre sietett, sőt a névalkotásban is az ő keze van. („Legyen benne a beat szó, de legyen lányokra utaló is.”) 1970-ben megszületett a Beatrice. Jó kapcsolatot ápoltak a Gemini együttes tagjaival is, például Csuka Maryt Bardóczi Gyula tanította dobolni. A lányok gyakran cserélődtek a csapatban, egy ideig a billentyűnél Szűcs Judith, a későbbi diszkókirálynő is szerepelt, később Nagy Kati lett a billentyűs. A csapat nem adott ki albumokat, nem maradt utánuk egyetlen felvétel sem, illetve egy 1970-ben kiadott kislemezen Csuka Mónika-Csuka Mária-Adamis Anna: Jóbarátom című szerzeményét Komár László énekli, amelyet a Beatrice kísér.  A zenekar több alkalommal is miniszoknyában lépett fel, ami abban a korban a lázadás egyik legüdébb színfoltját jelentette.

Mózes Kati, Csuka Mária, Sebes Ildi, Csuka Mónika, Hamar Kriszta
(fotó: retronom.hu)

1971-ben Nagy Feró érkezése hozott az együttesbe változásokat (Csuka Mónika és Nagy Feró házasságán túl is.) A kezdetben több stílusban játszó banda hamarosan komoly sikereket ért el, a Tessék választani! fesztivál megnyerését a „Gyere kislány, gyere …” című diszkószámnak köszönhették, de játszottak keményebb zenét is (Jimi Hendrix, Deep Purple stb.). A lányok apránként lemorzsolódtak. 1976-ban Nagy Katalin és Hamar Kriszta helyére Bencsik Sándor gitáros és Temesvári András basszusgitáros érkezett, aki már 1971-ben belépett a Beatricébe, de 1973 és 1975 között katona volt, s mikor leszerelt, akkor visszalépett. A lányok a Mikrolied Vokálban, majd a Vadmacska együttesben zenéltek tovább. Napjainkban Csuka Mónikának énekiskolája van, Csuka Marynak lemezstúdiója, s még most is dobol. Mindkettejüknek jelentek meg szólólemezei.
(forrás: Wikipédia)

Vadmacskák

Szigeti Edit, Csuka Mária, Szánti Judit, Nagy Kati, Fáy Krisztina

A Napraforgó nyomán alakult 1971-ben valamivel keményebb stílusban: Szigeti Edit (gitár, ének), Csuka Mária (dob), Szánti Judit (gitár, ének), Nagy Kati (billentyűsök), Fáy Krisztina (basszusgitár). Sokat turnéztak és Szigeti Edit zenét írt a Liliomfi c. színdarabhoz is. “Olyan rövid miniszoknyát hordtunk, hogy a pasiknak csak úgy jojózott a szeme, amikor a bandát hallgatták. Saját dalaink is voltak, melyek közül az egyiket, az Érezd magad jól című dalt egy fesztiválon is előadtuk. Ebből készült egy kislemez, ami akkoriban már nagy dolognak számított…legalábbis mi úgy gondoltuk…” 1975-ig játszottak, a megszűnés oka a pénzhiány volt. Szigeti Edit a Geminiben és a Generálban is zenélt, Los Angelesben élt jó pár évig, szürrealista stílusban fest, megalakítja a Cats nevezetű lányformációt, jelenleg a Cats trióban zenél. (forrás: Vokál, gitár, ecset, kalandvágy)

Mikrolied

A Mikrolied vokál első felállásában Herczku Annamária, Várszegi Éva és Selényi Hédi énekelt.

1972-ben tűntek fel a Ki mit tud?-on, s legnagyobb sikereiket a “kölyök” Generállal aratták. Nevük a lányok apró termetére és dalos kedvére utalt, a tagság többször változott. Hédi hamarosan férjhez ment és a helyébe Bódy Magdi lépett. Nem sokkal utána Várszegi Éva a Cini és a Tinikkel kezdett dolgozni. Őt Szigeti Edit a Vadmacska zenekar szólógitárosa váltotta fel. Magdi szólóénekesi babérokra pályázott és távozása után Éva visszajött a zenekarba.

Kócbabák

Babits Marcella (Marcellina) Hoffmann Ödön tanítványaival, Csepregi Évával és Fábián Évával együtt megalakította az 1972-es Ki mit tud?-ra a Kócbabák vokáltriót.

Babits Marcella, Fábián Éva, Csepregi Éva
(fotó: neoton.network.hu)

Nevüket Patty Pravo híres dalának – La Bambola (A baba) – szövege alapján választották. A Ki mit tud? után Marcellina külföldi turnéra ment az Apostol együttessel, és Pál Éva lépett helyébe.

1973 nyarán kereste meg őket Pásztor László, mert a Neoton új vokált keresett a “Tessék választani” című rádiós versenyhez. Így alakult meg 1974-től a Neoton és Kócbabák, 1977-től pedig a Neoton Família. A trió 1979-ben Fábián Éva kilépésével megszűnt. Mindegyikük szólókarriert kezdett, Csepregi Éva a Neoton Famíliával maradt és mellette szólókarriert is folytatott, Fábián Éva 1982-ben jelentkezett egy szólólemezzel, melynek címe Éjszakai repülés. Majd ezt követte egy újabb album, igaz kislemez formájában, ennek címe: Édenkert. 1990-től a gyermekdalok felé orientálódott, míg Pál Éva színházi zenés darabokban kezdett énekelni, és 1983-ban megjelent egy kislemeze, majd 1995-ben szintén kiadott egy szóló lemezt Mindenem a zene címmel. 1998-ban álltak utoljára együtt színpadon a Neoton búcsúkoncertjén, majd egy évvel később a Meglepő és mulatságos színpadán. Azóta külön-külön énekelnek. Az alapító tagnak, Marcellinának, először a Marcellina PJT tagjaként, majd szólóban itthon és külföldön is több sikeres lemeze jelent meg. Számos sláger fűződik nevéhez, jelenleg is aktívan koncertezik, egyedülálló úgynevezett „One Woman Show”-jával járja a világot.

(forrás: Wikipédia)

Cini és a Tinik

Zalatnay Sarolta (Cini) harmincas éveiben, 1976-ban alapította Postássy Juli és Várszegi Éva bevonásával a Cini és a Tinik nevű formációt.

(források: Jávorszky Béla Szilárd-Sebők János: A magyarock története 1. (Bp : Népszabadság, 2005) ; Wikipédia ;  Ki kicsoda a magyar rockzenében?)

13 hozzászólás

  1. Temesvári András nem 1977-ben csatlakozott a Beatrice-hez, hanem 1976-ban. Könnyű erre emlékeznem hiszen katonatársam volt, együtt zenéltünk a seregben, és 1975. októberben szereltünk le. Utána rendszeresen hívott Beatrice koncertekre. 1976-ban már csak Mónika volt a csapatban a lányok közül, de elég rossz basszusgitáros volt, ezért került Temesvári ‘Beppó’ a helyére.

  2. Javítani kellene, a VADMACSKÁK fotó aláírásában, hogy Szigeti tényleg az első, de az utolsó előtti Nagy Kati, és nem Kriszta, aki később a “Kati és a Kerek Perec alapítója”, és csak a legutolsó a fotón valszeg Nagy Krisztina, őt nem ismerem. De Nagy Kati osztálytársam volt, tökéletesen felismerhető, amúgy a Magyar Rádió Gyermekkarában is énekelt általános iskolában.Szóval csak a két utolsó név van felcserélve .

  3. abszolút felismerhető Nagy Kati, kedves Gabi, köszi, hogy szóltál, véletlen volt a csere.

  4. Temesvári András 1971-ben lépett be a Beatricébe, de 1973 és 1975 közt volt katona, mikor leszerelt, akkor visszalépett.

  5. A Vadmacskák basszerját nem Nagy Krisztának hívták, hanem: Fáy Krisztának. Ez 100%, ismertem Őt. Később az Ex-Vér formációban is játszott.

  6. Nem biztos, hogy ironikus szándékkal került épp ez a dal a Cini és a tinikhez, de a sors tényleg megbüntette egy kis nyalocsai nyaralással. Ahogy elmondta a védőbeszédében (?), ő nem csinált semmi rosszat, de bűnhődnie kell, mások, akik meg rászolgálnának, évezik a szabadságot.

  7. A Beatrice kezdőcsapatában volt egy Sebes Ildikó nevű lány is. Róla mit tudunk, folytatta valahol?

Hozzászólás